Finjustering af flamencoguitaren – vejen til musikkens særlige magi
- Søren
- 29. maj 2025
- Uncategorized
- 0 Comments
Finjustering af flamencoguitaren – vejen til musikkens særlige magi
Flamencoguitaren er et instrument, der kræver præcis justering for at yde sit bedste. Dens særlige lyd og spillestil adskiller sig markant fra den klassiske guitar, og det tekniske setup spiller en afgørende rolle for både klang, dynamik og spilbarhed. I denne artikel beskriver jeg de vigtigste tekniske aspekter ved justering af en flamencoguitar, som jeg har lært det af et par gamle spanske guitarbyggere og som enhver guitarist, instrumentbygger eller entusiast bør kende til.
Af Søren Navntoft

Et centralt element i flamencoguitarens karakter er strengehøjden – “altura de las cuerdas” på spansk – eller det, man ofte kalder “action” på engelsk. I modsætning til klassiske guitarer foretrækker flamencospillere en lavere strengehøjde, hvilket muliggør hurtig spilleteknik med fyrige fraseringer og meget direkte anslag. Strengene ligger ofte tættere på gribebrættet, hvilket bevidst skaber en smule raslen – en lyd, der i flamencoens æstetik ikke betragtes som støj, men snarere som en del af instrumentets percussive udtryk. Justeringen kræver dog præcision. Ved 12. bånd ligger basstrengene typisk i niveauet 2,0 til 2,5 millimeter, mens diskantstrengene måles til omkring 1,8 til 2,2 millimeter. Tættere på hovedet, ved sadlen, ligger strengehøjden ofte nede omkring en halv millimeter. For at opnå denne lave strengehøjde må man typisk justere både saddel og stol, og nogle gange halsens krumning – hvis guitaren i sjældne tilfælde har en “Truss Rod”.
Saddel og stol har også betydning for lydens transmission og intonation. De er som regel fremstillet af ben, som er et hårdt og resonant materiale, der effektivt overfører strengens vibrationer til guitarens top. Sadlen skal være præcist udformet, med glatte, skrå spor til hver streng. Det er vigtigt, at strengenes kontaktflade i sadlen er både fast og jævnt fordelt, så der ikke opstår unødvendig dæmpning eller friktion. Det samme gælder stoleindlægget i stolen, som også bør være poleret og præcist tilpasset. Hvis intonationen ikke er korrekt, kan det være nødvendigt at kompensere med en let fase-slibning eller placering af stolen.
En ofte overset, men vital faktor i flamencoguitarens respons er selve dækkets reaktion – det, man kalder for “tap tone”. Ved let at banke på forskellige områder af dækket kan man vurdere, om responsen er livlig og jævn. En god flamencoguitar har typisk en hurtig, lys og kort klangrespons uden overdreven efterklang. Dette skyldes både valget af træ (oftest gran eller ceder) og opbygningen af indvendige afstivninger. Døde eller uensartede resonansområder kan være tegn på for kraftig afstivning, for tyk top eller strukturelle problemer.

Flamencoguitarens særlige spilleform med slag og rytmiske markeringer kræver også fysisk beskyttelse af instrumentet. Derfor er de fleste flamencoguitarer udstyret med en golpeador – en tynd plastplade, som monteres på dækket for at beskytte mod slag fra fingrene og især de lange negle flamencoguitarister finde absolut nødvendige. Golpeadoren skal monteres uden luftbobler og uden at hæmme dækpladens vibrationer unødigt. Den bør tilpasses guitarens form og må ikke overlappe stol eller rosette, da dette kan påvirke både klang og æstetik.
Endelig spiller mensur – afstanden mellem stol og saddel – og intonation en stor rolle, især fordi flamencospillere ofte bruger capo i forskellige positioner. Enhver unøjagtighed i båndenes placering, saddelvinkel eller mensurens længde vil blive tydelig, når man stemmer op eller spiller højt på gribebrættet. For at sikre korrekt intonation bør man benytte præcisionsværktøj – for eksempel en stroboskopisk tuner – og om nødvendigt justere placeringen af stol og sadel. I visse tilfælde anvender man en kompenseret stol, hvor sadlen er let vinklet for at korrigere for forskelle i strengelængde.


At finjustere en flamencoguitar er ikke blot et spørgsmål om komfort – det er næsten en kunst i sig selv, der direkte påvirker lydens karakter og instrumentets udtryk. Tiendedele af en millimeter, kan gøre forskellen mellem et almindeligt og et sublimt instrument. En flamencoguitar, der er korrekt justeret, vil reagere hurtigt, lyde kraftfuldt og føles som en forlængelse af musikeren selv. Det tekniske arbejde på værkstedsbordet er altså afgørende for den magi, publikum oplever i lydbilledet.

Kontakt os på email: info@guitarworkshop.dk