I swingjazzens storhedstid, under tyskernes besættelse af Danmark, var det ikke sådan lige muligt at skaffe sig en “rigtig” amerikansk jazzguitar og man havde måske ikke specielt lyst til at købe sig en tysk. Der blev altså skabt en god grobund for danske instrumentbyggere.
Sammen med Arne Schlünsen blev Yngve Barslev de to nok mest anerkendte danske guitarbyggere, og begge lavede op gennem 1950-erne og 60-erne fornemme guitarer, både klassiske og jazzguitarer. Yngve Barslev havde værksted i København og her uddannedes flere dygtige guitarbyggere som senere skabte sig et navn.
Denne Barslev model Swing nr. 209 fra 1945 var i en slem forfatning da den kom til værkstedet og renoveringen har jeg fortaget over adskillige måneder. Udover revner i dæk og løse spanter, var halsen gået løs fra kroppen, ligesom en hel del af de originale messingbånd i gribebrættet. Alt i alt en guitar som burde kasseres. Det havde mange nok valgt, især i betragtning af at danske guitarer ikke indbringer skyhøje priser ved salg og derfor ikke har “budget” til omfattende og kostbare renoveringer. At nogle alligevel finder det anstrengelserne værd skyldes især, at det er velbyggede og vellydende guitarer. Tilmed er det jo nationale klenodier som vidner om et håndværk vi også har mestret her i landet.