Denne guitar er bygget hos Craig Bumgarner i USA og er i følge Craig selv: En Selmer-størrelses guitar med afstivning inspireret af Joseph DiMauro senior. To afstivere nær stolen, bredere placeret end hos Selmer, en stor afstiver under endestykkert af gribebrættet og et tykkere dæk end hvad der normalt findes på en Selmer.
Guitaren har petite bouche (det lille lydhul), Dæk i Lutz gran, Ryg i sider af lamineret flammet fransk valnød. Valnødde hals, 670 mm. mensur og, gribebræt i ibenholt. Sammen er resultat en meget responsiv guitar med et stort dynamikområde.
På værkstedet har jeg lavet lidt finjustering af strengehøjden og tilpasninger af enkelte bånd.
Jazz Manouche, også kendt som Gypsy Jazz, opstod i slutningen af 1920’erne med nomadiske sigøjnere fra Belgien og Frankrig. Typiske grupper bestod af leadguitar, violin, rytmeguitarer og bas, der skabte en percussiv rytme kaldet La Pompe. Brugen af Selmers Maccaferri-guitarer tillod dem at spille uden behov for trommer i store og støjende dansehaller. Sologuitaren blev designet til at skabe høj lydstyrke og mellemtone for at skære igennem resten af bandet. Improviserede soloer på guitar, violin, klarinet og harmonika var normale i arrangementerne.
Selmer-Maccaferri var den første guitar med cut-away og stålforstærket hals. Skønt instrumentet blev tæt forbundet med guitarlegenden Django Reinhardt – og sigøjnerjazzen generelt – var den oprindeligt tiltænkt den klassiske guitarist.
I modsætning til finere stålstrengede eller klassiske guitarer med bagstykker og sider i massivt træ, havde langt de fleste af Manouche-modellerne fra Selmer-Maccaferri lamineret træ af indisk palisander – af lydmæssige grunde og ikke fordi dette var omkostningsbesparende. Brugen af laminat var designet til at forstærke dækkets vibrationer. En let buet dækplade og lamineret bagside og sidestykker får lyden til at reflektere udad så meget som muligt, så guitarens respons blev ret øjeblikkelig.