Det mest omfattende elektriske problem jeg møder på guitarværkstedet har næsten fået religiøse proportioner. Det drejer som brum eller støj når guitaren er tilsluttet en forstærker.
I Japan har man – som i Spanien, Frankrig og Tyskland – også et hierarki af mestre af håndbyggede akustiske guitarer.
Med udgangspunkt i århundreders traditionelt håndværk mente Yairi, at de mest omhyggelige metoder til valg af træ, forberedelse og manuel udskæring – eller “lytte med hænderne”, som han udtrykte det – var centrale dele for at skabe den ideelle lyd.
Et instruments finish er ikke kun for skønhedens skyld; hovedformålet er at beskytte de skrøbelige træsorter, men det handler også om musikalitet
Guitarister med smag for Gipsy Jazz ved, at den i sine velmagtsdage altid blev fremført på en Guitare Manouce. En guitartype som forbindes med Paris og særligt med guitarvirtuosen Django Reinhardt.
De seneste tre måneder har jeg repareret 14 akustiske guitarer som alle havde lidt samme skæbne: Træet var udtørret og klangkassen var revnet som følge deraf!
Hvordan undgår du, at dine guitarer udtørrer og revner?
Pat Metheny brugte sin Gibson ES-175 siden han var teenager i 1960’erne og helt frem til midten af 1990’erne. Den blev udsat for lidt af hvert i de mange år.
Skal man undgå Martins guitarer fra 1970’erne som nogle mener? Nej på ingen måde siger vi. Med lidt justering og service er det pragtfulde instrumenter.
Et emne, som optager alle guitarister, og som i de senere år har taget næsten religiøse dimensioner.