Der bredte sig en eksotisk stemning af tusind og en nats eventyr i værkstedet. For der var kommet en gæst langvejs fra: En OUD (udtales UT) – en arabisk lut og den har desværre tabt hovedet. Ejeren ville naturligvis gerne have den repareret, så den igen kan fortælle historier og spille musik.
En oud er i dag anerkendt som faderen til den europæriske lut, og dermed også for alle de guitartyper vi omgiver os med i den vestlige verden idag. Særligt den spanske guitar og den italienske violin kan tilbageføres til oud’en via den europæriske lut , som fik en opblomstring i det 15. århundrede og blev et af de vigtigste instrumenter i kultureksplosionen under Renæssancen.
I 711 besluttede det arabiske folkeslag Mauerne, som var bosat i det nordvestlige Afrika, sig for at erobrer den Iberiske halvø og underlagde sig næsten hele Spanien og Portugal på bare fem år. Med sig havde de blandt andet musikinstrumentet oud’en, som i den arabiske verden blev anset for at være Sultanen blandt alle instrumenter og de var bygget af de fineste træsorter med gode akustiske egenskaber. “Oud” eller “al’oud” betyder “af træ” på arabisk.
De tidligste oud havde bare fire strenge af fåretarme, men gennem århundrederne kom der flere og flere strenge til. I dag har en standardstrenget oud 11 strenge: 5 dobbelte par, stemt unisont og den dybeste streng som én enkelt.
En oud spilles med en lang flad pind – en “Risha” – som plektrum. Den er i dag lavet af plastic eller træ, men oprindeligt siger historien, at det var en ørnefjer. “Risha” betyder fjer på arabisk.
Alle oud er pæreformet, har typisk 3 lydhuller og de kan have fantastiske udsmykninger og udskæringer. Bagsiden har altid den karakteristiske kugleform lavet af ribber af hårdtræ limet sammen i stave. Det meget tilbagebøjede hoved har noget skulpturelt over sig, og altid har det monteret friktionstemmeskruer som man kender det fra violiner og celloer: simpelt og smukt.
Den mest interessante og forunderlige del af oud’en er at den er et båndløst instrument. Ingen metalbånd på gribebrættet som skal hjælpe musikeren med de rette toner. Det kan virke skræmmende for mange, men det giver det oldgamle instrument sin smukke tone og varme klang.